20130226

[REVIEW] Juvana The Movie


Aku nak review filem Juvana The Movie. Filem ni dah lama keluar cuma aku jer yang baru tengok. Ketinggalan. Dulu memang ada ikut juga cerita juvana ni kat tv. Tapi tak semua episod aku tengok. Jalan cerita juvana agak menarik. Oleh itu jangkaan aku untuk Juvana The Movie ni agak tinggi juga lah. Mungkin aku dah layan Prison Break kot.

Filem yang berdurasi 1 jam 30 minit. Bagi aku tak cukup untuk sebuah filem yang bagus dari segi jalan cerita. Masa agak terhad. Kenapa tak buat macam cerita hindustan. Durasi 2 hingga 4 jam. Dengan pelakon yang memang ramai. Ya bajet terhad. 

Juvana the movie mengisahkan budak jahat botak, apex, ayam, kicap dan 2 orang lagi sapa tah, penghuni Wira Bakti yang dihantar ke Indera Sakti. Daim telah keluar dari Wira Bakti kerana tempoh penahanannya telah berakhir. 

Di Indera Sakti, Lan todak dengan geng-geng die menanti kehadiran budak-budak Wira Bakti ni. Lan todak memang ada kes dengan budak-budak wira bakti sebab adik die juga budak wira bakti mati kerana overdose dadah. 

Tak juvana lah kalau takde gaduh-gaduh. Dua-dua geng ni bergasak tetapi dileraikan oleh warden. Gaduh pon tak lama. Jamal cedera teruk sebab muka die kena minyak panas. Kicap tangan die kene tikam dengan Lan todak. 

Apex tak puas hati dengan Lan todak. Die belasah lan todak dalam tandas. Budak-budak ni kene denda. Warden tarik botak jumpa jamal. Tah apa warden ni kata tetiba botak yang gangster ni boleh insaf. Jamal mintak maaf pada botak. Malam tu pula, jamal kene bunuh dengan lan todak.

Berlaku rusuhan kat indera sakti di ketuai oleh lan todak. Apex tak puas hati lagi dengan lan todak. Gaduh lagi budak dua orang ni. Apex bukan lawan lan todak. Botak datang menyelamatkan keadaan. Buku bertemu ruas. Disebabkan botak dah insaf, semangat juang dia dah nipis. Perasaan simpati pulak menebal. Botak kene tikam kat perut. Warden datang tangkap lan todak. Botak ke hospital. Umur dia panjang. Tak mati. Lan todak tak tahu apa cerita.

Lupa nak cerita pasal Daim. Daim kembali kesekolah sambil kerja sambilan di kilang batu bata. Tahun ni Daim amik SPM. Kat sekolah ada geng yang muka tak sesuai jadi gengster nak tunjuk gengster tak puas hati dengan Daim. Tapi Daim ada backup. Sara a.k.a Shera Ayub a.k.a bini dia. Sara ni la yang ajar Matematik tambahan kat Daim sebab Daim tak pandai Matematik Tambahan. Asalkan babak kat sekolah mesti tengah belajar Matematik tambahan. Oh lupa bajet terhad. Yang lain-lain korang tengok sendiri lah kat astro first.

No comments:

Anda juga mungkin meminati :

Related Posts with Thumbnails

follow me