20140519

Rumah Kami #1

Aku memang memasang impian untuk memiliki rumah sendiri sebelum aku berumur 30 tahun. Alhamdulillah dan In Sha Allah impian kami sekeluarga akan tercapai jika di izinkan olehNya. Pada mulanya kami bercadang untuk membina sebuah rumah diatas tanah sendiri. Beberapa proses telah kami lakukan. Cuma tinggal untuk submit pelan ke majlis sahaja kami terpaksa hentikan kerana beberapa sebab yang tidak boleh dinyatakan disini. Bagi kami itu rezeki. Alhamdulillah jika di izinkan olehNya juga.

Setelah melakukan perbincangan suami isteri dan servey juga dilakukan, kami akhirnya membuat keputusan untuk membeli rumah di Taman Muhibbah Fasa 14, Merlimau. Sebelum ni juga kami telah melihat beberapa buah rumah, tetapi ada beberapa perkara dan masalah terpaksa kami fikirkan.
Inilah kawasan pembinaan taman tersebut. Beberapa buah rumah lagi sedang dibina. Dari rumah yang nampak bumbung tu membawa ke bawah telah 70% siap. Rumah yang baru naik tu agak lambat kerana belakang rumah tu adalah bukit yang agak tinggi. Batu bukit perlu dibina untuk menghalang bukit itu dari runtuh. Tapi itu bukan kawasan rumah kami.
Ok yang kawasan lapang tu adalah tapak rumah kami. Ada 2 lot rumah kat situ. Dalam sebulan lagi pembinaan akan dilakukan. Pembinaan rumah kami lambat kerana proses untuk membina batu bukit diatas memerlukan sedikit masa kerana kawasan berbukit tersebut agak tinggi. By the way tak kisah sebab kawasan rumah kami jauh dari bukit tersebut.
So beginilah rekabentuk rumah kami. Pandangan dari pintu masuk. Rumah kami memanjang. Bukan melebar. Sebab itulah bilik selari. Rumah ini 4 bilik dan 2 bilik air. Cukuplah bagi kami 3 beranak setakat ni.
Rumah depan ni melebar dan bukan memanjang. So rekabentuk dalaman die lain dari rekabentuk rumah kami. Ada pro dan kontra sebenarnya kedua-dua jenis rumah ni. So kami bersyukur dengan apa yang ada. Setakat ni dulu. Kami akan update perkembangan rumah kami dari masa ke semasa.

1 comment:

yanti said...

tak sabar nak masuk rumah kita :)

Anda juga mungkin meminati :

Related Posts with Thumbnails

follow me