20111130

#komputer : keperluan atau kehendak



Penggunaan komputer semakin meluas dikalangan penduduk di dunia. Samada keperluan atau kehendak adalah satu perkara subjektif yang hanya mampu ditafsirkan sendiri oleh pengguna.

Berdasarkan situasi masa kini, penggunaan komputer adalah lebih terarah kepada kehendak dimana setiap golongan mampu memiliki gajet yang semakin canggih ini. Kanak-kanak seawal usia 3 tahun, pelajar sekolah rendah dan menengah mahupun warga emas sudah mampu dan berkebolehan menggunakan komputer. Istilah buta IT seharusnya tidak lagi diperkatakan di zaman wujudnya netbook, galaxy tab, ipad , ipad 2 dan pelbagai lagi gajet yang semakin menjadi kegilaan atau 'trend' dikalangan penduduk dunia.

Usaha kerajaan dalam melahirkan rakyat celik IT dilihat memberikan kesan yang amat positif melalui pemberian Netbook 1Malaysia dikalangan pelajar sekolah menengah mahupun rendah. Tetapi adakah penggunaan gajet-gajet tersebut digunakan semaksimum mungkin atau sekadar untuk melayari muka buku, bermain burung bunuh khinzir, membaca akhbar atas talian, berforum, bergosip, ber'tweet dan sebagainya. Rata-rata penerima netbook 1Malaysia menggunakan netbook adalah untuk tujuan diatas.

Kesan dari perkara diatas menyebabkan pelbagai perkara negatif berlaku. Tidak perlu nak dihuraikan kerana perkara ini seringkali dipaparkan didada akhbar. Oleh itu semua pihak perlu mengambil pendekatan serius terhadap perkara ini agar keperluan dan kehendak dapat diseimbangkan.

No comments:

Anda juga mungkin meminati :

Related Posts with Thumbnails

follow me