20090615

|| Imam ||

Orang kata masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang rimau mengaum. 13 Jun lalu aku telah bertemu dengan imam di kariah perempuan sebelum imam tersebut menikahkan aku pada 1 Ogos akan datang. Tujuan nya bukan la untuk merasuah tok imam tu agar dipermudahkan urusan aku semasa majlis pernikahan aku nanti. Sebalik nya adalah untuk berkenalan atau sesi ramah mesra bersama imam saja. Kena lah dengan pepatah kat atas tu. Sebelum kita diterima didalam sesuatu komuniti, kita harus la kenal dengan ketua nya. Bak kata orang budi bahasa tu budaya kita.

Alhamdulillah, ditemani bakal bapa mentua serta bakal isteri tidak ada masalah yang berlaku semasa perjumpaan tersebut. Walaupun tidak berpengalaman serta beberapa dokumen yang tidak lengkap, imam telah menjalankan tanggungjawab nya memberi pentujuk dan cara yang perlu kami buat untuk menguruskan borang kebenaran nikah kami. Imam juga telah memberi nasihat dan peringatan kepada kami sebelum melangkah ke alam perkahwinan.

Pesanan kepada semua bakal pengantin, berjumpa lah dengan imam sekurang-kurangnya 2 kali sebelum majlis pernikahan kerana dengan cara ini dapat memudahkan majlis pernikahan kita. Pernah juga dengar sok sek sok sek mengatakan imam akan menyoal kita sebelum nikah. Jangan takut kerana dengan berjumpa dengan imam, kebarangkalian untuk disoal tu amat sedikit. Sekurang-kurangnya imam hanya bertanyakan Rukun nikah kepada kita. Jangan biarkan majlis pernikahan menjadi majlis yang mengaibkan kita.

Mantapkan lah diri dengan perkara-perkara asas dalam Islam. InsyaAllah majlis pernikahan serta perkahwinan kita mendapat berkat dari Allah SWT. Akhir kata renung-renungkan dan selamat beramal..

Image Hosted by ImageShack.us

No comments:

Anda juga mungkin meminati :

Related Posts with Thumbnails

follow me